Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nomen omen

Na celém světě se k dnešnímu dni vyrobilo a samozřejmě také prodalo více než 16 000 plachetnic Maxi. Tím se loděnice Maxi Yacht zařadila i přes svou v posledních letech ekonomicky poněkud nelehkou historii mezi nejprodávanější na světě.

 

Existence lodí Maxi je od počátku spojena se jménem jachtařského a designérského velikána, kterým je Per Helmer „Pelle“ Petterson, který se narodil v roce 1932 ve Stockholmu.

 

Pelle Petterson nepropadl pouze jachtingu, ale i automobilovému designu. Ostatně jeho otec Helmer Petterson pracoval ve vývoji automobilky Volvo, což ledacos naznačuje. V letech 1955 až 1957 absolvoval mladý Petterson studium designu na newyorském institutu Pratt. Po studiích sbíral zkušenosti u italských mistrů automobilového designu, Ghia a Frua. Když byl prestižní designér Pietro Frua osloven automobilkou Volvo, aby navrhl podobu nového sportovního kupé, asi by jen těžko někdo hádal, že vítězný návrh vzejde ze Švédova pera, nikoliv Italova. Ze čtyř různých návrhů vybralo vedení Volva právě ten Pettersonův. Říká se, že když prezident Volva Engellau zjistil, že jeho vysněné kupé s italským designem navrhl vlastně Švéd, navíc syn šéfa vývoje, zuřil a přísahal, že mladému Pettersonovi nebude autorství nikdy oficiálně přiznáno. Tuto skutečnost odhalilo Volvo až po padesáti letech.

 

Příběh loděnice Maxi začal v roce 1969 při plavbě s přáteli, Larsem Wiklundem a Stellanem Westerdahlem. Trojice společně přemýšlela nad možnostmi podnikání, které by zajistilo prostředky na jachting. Prvním nápadem byl dovoz, výroba a prodej lodního příslušenství, především kování. Prodej komponent jachtařským přátelům však díky kamarádským slevám moc nevydělával. Pelle Petterson se však nenechal odradit. Napadlo jej, že cestou k úspěšnému podnikání by mohly být plachetnice vyráběné ve velkých sériích, navíc s vlastním kováním i stěžni. Plachetnice, které budou účinné, prostorné a dostupné široké veřejnosti. Aby mohla být loď levná, musela být postavena rychle a jednoduše. První model Maxi 77 se představil na výstavě v Göteborgu v roce 1972 a jeho pořizovací cena činila přitažlivých 28 850 švédských korun. S prodejem bylo navíc spojeno i velmi atraktivní financování. Druhým modelem byl Maxi 95 se zadní kajutou, centrálním kokpitem a motorem uprostřed délky lodě. Rozsáhlá plocha paluby a prostorný kokpit i podpalubí byly pro zákazníky zcela jasnými argumenty. Řada Maxi byla postupně doplněna v roce 1976 o model 68, rok poté o model 84 a nakonec o typ 87, který dostal štíhlejší linie, kormidlo pod trupem, hluboký kýl a větší plochu plachet než předchůdci. Podle Pettersona byl Maxi 87 z hlediska plachtění nejlepší lodí celé série. Společnost zažila obrovský úspěch i pokles zájmu. I když nakonec změnila majitele, jejím dvorním architektem zůstal Pelle Petterson dodnes. Sám se plaví na čtrnáctimetrové plachetnici Maxi 140 z roku 1976, která existuje pouze ve třech exemplářích.

 

Plachetnice Maxi patří ve Švédsku i v mnoha dalších zemích mezi velmi oblíbené. Několik exemplářů pluje i na českých vodách. Jenom na Slapech vím bezpečně o dvou kusech, jedna patří mně a na druhé pluje Petr Láska. Fakt, že se nyní věnujeme lodím Maxi, je však pouhou náhodou. Zajímavá historie loděnice by si to zasloužila tak jako tak.

Jméno Pelle Pettersona je dnes spojeno nejen s novými modely Maxi Yachts, v současné době vlastněné polskou loděnicí Delphia, ale i s oděvní společností PELLE, která vyvíjí a vyrábí oblečení pro volný čas, jachting a zimní sporty. Společnost řídí jeho dcera Cecílie. Pelle nemá s tímto podnikáním mnoho společného, ale prý se snaží být užitečný. O design se stará dcera, on funguje spíše pro testování nových modelů.

 

V roce 2004 Pelle Petterson obdržel od Švédské obchodní komory ocenění prvního stupně, které před ním získali například laureát Nobelovy ceny Arvid Carlsson, zakladatel IKEA Ingvar Kamprad nebo bývalý ředitel společnosti Volvo Pehr G. Gyllenhammer. V roce 2010 jej švédský král Carl XVI. Gustaf vyznamenal královskou medailí za mimořádný přínos v jachtingu a lodním návrhářství.

 

V současné době má loděnice Maxi Yacht v nabídce turistický model Maxi 1300 a sportovní model Maxi SM 40. Na letošní výstavě v německém Düsseldorfu bude slavit světovou premiéru cruiser Maxi 1200, jehož první obrázky jsou již uveřejněné na firemním webu loděnice Maxi a my se k němu blíže vrátíme někdy příště.

www.maxiyachts.com

 
 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Dalpol

Loděnice | Petr Láska