Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

První z řady

Loděnice Hanse Yachts připravila na vrcholu letošního léta hned čtyři novinky, které jsme velmi zrychleně zmiňovali už v červenci. V podstatě u všech nových modelů s osmičkou na konci se jednalo o facelifty, zatímco jediný model 548 byl skutečnou novinkou, která jako první v řadě ukazuje nový trend v konstrukci dalších nových modelů.

 

Dovolím si na úvod krátký odskok k ostatním „novinkám“. Model 348 je v podstatě modernizovaný model 345, stejně tak snadno se na základě marketingových potřeb z modelu 385 stal model 388. V případě transformace Hanse 415 do modelu 418 to nebylo jiné. V označování modelů této loděnice se osmička objevila poprvé již v roce 2016 u modelu 588, který byl konstrukčně v podstatě modernizovaný model 575. Klesající křivku poptávky po modelu 575 tehdy měla probudit změna k modelu 588. V podstatě ale šlo z technického pohledu o stejnou loď.

Nejen loděnice Hanse, ale také všichni ostatní masoví výrobci se v minulosti nechali strhnout cenovou válkou a aby si i přes nízké ceny zachovali nějakou ziskovost, uchýlily se ke kvalitativním ústupkům. Pokud si někdo chcete kupovat použitou loď a nyní jsem vás vyděsil, tak se pokusím přesněji označit období těchto negativních změn.

Ústupek od kvalitativních nároků samozřejmě nepřišel skokově, ale plíživě se vloudil do celé lodní branže. Je tedy velmi těžké udělat v kalendáři nějakou čáru, odkud byste si měli dávat pozor. Velkovýroba sama o sobě přinesla viditelné kvalitativní ústupky, ale lze říci, že z kvalitativního pohledu nejhorší období začalo někdy kolem roku 2005, vrcholilo v posledních několika letech a nyní je již u některých loděnic patrná snaha zaujmout nejenom cenou, ale především vyšším kvalitativním standardem. Za tímto cílem vykročila loděnice Hanse právě s modelem 548.

Loděnice Hanse Yachts, stejně jako všechny masově produkující nejznámější značky, musí nutně vycházet vstříc majoritní skupině zákazníků, kterou jsou charterové společnosti. Lodní trh, resp. rekreační plavidlo jako zdroj zábavy, se v posledních letech dramaticky mění. Ubývá lidí, kteří potřebují loď vlastnit a velmi rychle roste cílová skupina zákazníků, kteří si lodě pouze najímají na dobu dovolené. Pro charterovou společnost je samozřejmě velmi důležitá nákupní cena a doba návratnosti této investice, která relativně velmi rychle ztrácí svou cenu. Když potom jde charterová loď z ruky do ruky během svého prvního životního cyklu, než jako téměř vybydlená přejde do privátních rukou, jsou náklady na její udržování a opravy pro pronajímatele také zásadní. Proto nyní cena jako výběrové kritérium ztrácí na své váze a kvalita lodi, která bude spolehlivě bez dalších velkých nákladů sloužit, se stává stále významnějším ukazatelem. Samozřejmě to pocítí i nájemci, že plují na spolehlivé a kvalitní lodi, kde vše správně funguje a budou se tudíž s největší pravděpodobností vracet.

Je hezké si představit Hanse 548 jako privátní loď, ale realita bude taková, že její kvality ocení především charteroví hosté. Loděnice Hanse by ráda na tomto poměru něco změnila, a tak veškerý směr vývoje samozřejmě vidí potřeby charterového trhu, nicméně stále více je u lodí Hanse patrné, že se loděnice snaží oslovit i budoucí soukromé majitele.

Hanse 548 je tedy první v řadě, která otevřela novou éru dosud úspěšného života severoněmecké loděnice. Standardní dispozice interiéru je tedy jako majitelská tříkajutová, která nabídne v přídi velkoryse pojaté zázemí pro majitele s rozměrným a stejně širokým lůžkem v celé délce. Že je možné vyzvat v majitelské kajutě partnerku k tanci asi není u plachetnice této velikosti překvapením. Za příplatek budou charterové společnosti s největší pravděpodobností objednávat pětikajutové provedení, kdy v přídi budou vedle sebe v podstatě čtyři lůžka, která uprostřed rozdělí na dva uzavřené prostory tenká příčka. Principiálně jde o moduly, které lze vzájemně kombinovat. V přídi tedy může být jak jedna majitelská kajuta s vlastním velkoryse pojatým sociálním zařízením, tak i dvojice kajut, kdy každá má své vlastní menší sociální zařízení. Sociální zařízení v jedné přední kajutě je rozměrné s vlastním uzavřeným sprchovým koutem. Samozřejmě v přední kajutě nechybí dostatek skříněk a dalších odkládacích prostor.

Zajímavostí je uspořádání dvou zadních kajut, které v případě Hanse 548 nejsou uspořádané symetricky. Zadní a menší kajuta na pravoboku sleduje klasickou koncepci zadních kajut, kdy se na lůžku spí nohami směrem dozadu. V kajutě je přirozeně stojná výška a dostatek odkládacích prostor. Zadní a větší kajuta na levoboku má opačně orientované a více ke středu lodě posunuté lůžko, vedle kterého se na boku lodě nachází sezení a skříně. Kajuta na pravoboku, do které se vstupuje kolem kuchyně, má své vlastní sociální zařízení. Zadní kajuta na levoboku bude mít v majitelském provedení s největší pravděpodobností také vlastní, ale výrazně větší sociální zařízení. Na místě tohoto rozměrného sociálního zařízení na levoboku však může být alternativně další kajuta s palandami. Hanse 548 tedy nabízí z pohledu uspořádání interiéru mnoho variant, tři kajuty s třemi sociálkami, čtyři kajuty s dvěma nebo třemi sociálkami anebo pět kajut s třemi sociálními zařízeními. Dlužno říci, že se kvalitativní standard lodě nejen na pohled posunul a byl zážitek touto lodí procházet a vše si osahat.

Ve chvíli, kdy se bavíme o alternativách provedení lodě, pak nestačí jen říci, že Hanse 548 nabízí vysoký stupeň individualizace. Na tomto místě si tato loď skutečně zaslouží, abych vás nyní zahrnul několika čísly. Probarvený gelcoat na trupu je nabízen, včetně základní bílé, v šesti barvách. K tomu pruhy na vodorysce nabízejí sedm alternativ. Kromě probarveného gelcoatu loděnice nabízí také lakované trupy svých lodí, pět základních barev lze kombinovat s pěti barevnými verzemi pruhů na vodorysce. Stejně tak je tomu v případě pěti metalických barev, které mají svých pět alternativ provedení na vodorysce.

Když zůstaneme u vnějšího vzhledu lodě, pak je k dispozici osm provedení syntetického teaku s různými barvami spár a jedno provedení paluby s pravým teakem. Zákazník může volit mezi sedmi barvami genakeru, mezi šesti barvami lazybagu, bimini a sprayhoodu a mezi šesti barvami potahové látky pro vnější čalouněné polštáře sezení v kokpitu. V interiéru je na výběr mezi čtyřmi dezény koberce a čtyřmi variantami dřevěné podlahy. Vnitřní vestavba pak může být realizována podle výběru budoucího majitele z pěti různých druhů dřeva, které lze v kuchyni kombinovat se čtyřmi kuchyňskými deskami. Při čalounění vnitřního vybavení lodě lze vybírat z 21 různých látek a z devíti různých barev kůže. Když bychom toto zadali žákům ve škole, aby vypočítali počet všech možných kombinací, pak by jistě vyšlo číslo, z kterého by nám šla hlava kolem. My to v tuto chvíli určitě počítat nebudeme, protože je jisté, že se nejspíš nikdy nepotkají dvě stejné lodě. Pokud je samozřejmě nějaká charterová společnost vědomě neobjedná. Z pohledu privátní klientely jde tedy o velkorysou nabídku možností provedení lodě.

Dovolím si nyní zopakovat základní požadavky na každou novou loď, které vycházejí z trendů a očekávání zákazníků. Nová loď musí nabídnout co nejvíce světla v interiéru, tedy i kvůli odpovídajícímu větrání co nejvíce otevíratelných luken a prosklených ploch. Každý dnes očekává, a to i od turistického cruiseru, výkony závoďáku, takže se zvyšuje plocha oplachtění a velkoobjemové trupy získávají tvary závodních speciálů s širokou zádí, aby za plavby i přes velkou hmotnost generovaly požadovaný vztlak a dlouhou vodorysku. Rostou požadavky na snadné ovládání, takže pokud by někdo přivedl na svět turistickou loď, kterou nelze ovládat jedním párem rukou, ten by jednoznačně zaspal dobu. Rostou požadavky na prostor a na komfort, na velikost lůžek, na velikost kuchyní, na velikost lednic, na úložné prostory. A konečně začaly růst i požadavky na hodnotu lodě, tedy nikoliv na cenu, ale na její hodnotu. Na dlouhou životnost materiálů v interiéru, na životnost kování, lanoví, takeláže a mnoha dalšího, co jsme schopni z výbavy lodě vyjmenovat. Pokud by dnes nějaká loděnice něco z těchto požadavků nesplnila, pak se může dostat do velkých problémů. Toto je nutné vidět optikou většinových požadavků trhu, i pokud by byly subjektivně vnímáno jakkoliv povrchní.

Skalní vyznavači jachtingu můžou mít jakékoliv své správné názory, vycházející z vlastních bohatých zkušeností. Nicméně existence velkoobjemové výroby loděnice stojí na tom, že vychází vstříc většinovému požadavku trhu. A to loděnice Hanse Yachts v případě modelu 548 udělala.

Hanse 548 navrhlo renomované designérské studio Judel/Vrolijk tak, že se s typickým vzhledem lodí Hanse spojilo vše, co trh žádá. Do kategorie lodí přes 50 stop tak vstoupil další vážný hráč, s kterým je nutné počítat. Nespornou zajímavostí je hydraulicky výklopná koupací plošina, která uzavírá garáž pro dinghi a současně je pod její teakem obloženou nášlapnou plochou schován zajímavě konstruovaný koupací žebřík, který se z „badeplata“ vyloží do strany a nabídne dřevem obložené schodnice pro pohodlný výstup z vody. Když už jsme u pohodlí posádky, tak jak kokpit, tak i zbytek paluby nabízí zatím u plachetnic neobvyklé možnosti pro slunění. Oba stoly v kokpitu mají teleskopickou nohu, po jejímž stažení dolů vzniknou na obou stranách kokpitu čalouněná lůžka na opalování. Rozměrné čalouněné lůžko pro odpočinek a slunění naleznete také mezi sprayhoodem a stěžněm a stejně tak velké opalovací lůžko našlo své místo před stěžněm. Toto pochopitelně nejsou argumenty pro skalní jachtaře, kteří honí míle, ale pro odpočinkové pojetí jachtingu naleznete na palubě Hanse 548 ráj.

Dvě kormidelní kola ovládají jeden kormidelní list, jehož délka je závislá na provedení kýlu. K dispozici jsou tři typy kýlů, standardní L kýl, krátký L kýl do mělkých vod a dlouhý T kýl. Hlavní do stěžně rolovací plachta je za příplatek, standardně zákazníci obdrží hlavní plachtu v lazybagu. Výrobce v případě přední plachty doporučuje použití kombinace samopřehazovací kosatky a na druhém předsazeném stěhu s rolovacím zařízením alternativně genaker nebo Code 0. Při testovacích plavbách po prvním spuštění na vodu se Hanse 548 s kosatkou při větru 14 uzlů pohybovala na stoupačce 40 stupňů na vítr rychlostí 7,7 uzlu. Při silnějším větru by pak rychlost ještě vzrostla a menší kosatku není nutné tak brzy refovat. Vždy je pro rychlost lodě za stejných podmínek lepší plně rozvinutá kosatka, než refovaná genua s deformovaným tvarem břicha. Samozřejmě vycházíme z předpokladu, že jde o turistický cruiser a nikoliv závodní speciál, který veze celou sadu speciálních plachet. Když potom rychlost větru klesne tak, že by bylo vhodné použití vetší genuy, může ke slovu přijít Code 0 nebo genaker. Při zadobočních kurzech dosahovala rychlost lodě s nasazenou lehkou plachtou rychlosti 9,6 uzlu.

Základní cena k plavbě připravené lodě je 349 000 euro bez DPH. Jde však o čistě teoretickou cenu, protože nikdo si neobjedná loď přes 50 stop bez další výbavy, která je dnes na lodi samozřejmostí. Při zcela střízlivé úvaze lze předpokládat, že do odpovídajícím způsobem vybavené lodě, nikoliv za zbytečný luxus, bude muset nový majitel investovat dalších 100 tisíc euro. Za cenu pod půl milionu euro tak zákazník získá extrémně pohodlnou a prostornou loď. Pokud by se s podobným rozpočtem rozhlížel mezi motorovými loděmi, pak by musel znatelně slevit ze svých požadavků na životní prostor a komfort.

Viděno očima slapského jachtaře jde v případě Hanse 548 o nesmyslnou rozmařilost a astronomickou částku. Viděno očima úspěšného podnikatele, milujícího jachting, jde o částku, za kterou získává v rozměrech středomořského nebo baltického jachtingu hodně muziky. Viděno očima současné mladé konzumní generace jde o loď, s kterou dotyčný vyvolá hodně pozornosti, což je vedle skutečných užitných hodnot také důležitý efekt vlastnění nebo nájmu lodě. Viděno očima jachtaře, který plánuje oceánský jachting, jde v kategorii 50-60stopých lodí o relativně levnou loď, s kterou se nemusí bát dlouhých plaveb a naopak se může těšit na mnoho let života na palubě. Umím si představit tímto způsobem zakončení mnohaleté úspěšné podnikatelské činnosti po předání firmy dětem.

 

Technické údaje

Celková délka            16,22 m

Délka trupu   15,75 m

Délka na vodorysce   14,90 m

Šířka   5,05 m

Ponor  standard 2,55/krátký kýl 2,20/ T kýl 2,80 m

Suchá hmotnost        standard 19 600/krátký kýl 19 800/ T kýl           19 000 kg

Balast  standard 6400/krátký kýl 6600/T kýl 5800 kg

Motor  diesel max. 110 k/hřídel, třílistý sklopný propeler

Nádrž na palivo         520 l

Nádrž na vodu           770 l

Výška stěžně nad hladinou  24,70 m

Celková plocha plachet         138 m2

Hlavní plachta           80,50 m2

Samopřehazovací kosatka    57,50 m2

Reacher          100,00 m2

Genaker          210,00 m2

Kategorie plavby CE A/12

Design            judel/vrolijk&co

Interiér           Hanse Yachts Design

Cena bez DPH                        349 000 euro

www.tpscentrum.cz

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Jeanneau Sun Odyssey 440

Představujeme | Petr Láska
title

Trimarán Rapido 60

Představujeme | Viktor Brejcha