Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

5+1 s příslušenstvím

V říjnu jsme v My Boat představili novou plachetnici Jeanneau Sun Odyssey 440. Spolu s ní však na mole při výstavě ve francouzském Cannes stála i druhá a mladší novinka, Jeanneau Sun Odyssey 490.

 

Jeanneau Sun Odyssey 490 je v tuto chvíli nejrozměrnější novinkou modelové řady Sun Odyssey, jejímž posláním je turistický jachting. Možná by neškodilo, kdybych nyní na tomto místě zmínil základní dělení modelů loděnice Jeanneau.

Nejprestižnější modelovou řadou loděnice je Jeanneau Yachts. Lodě z této skupiny jsou určené především privátní klientele a asi méně často spatříte některou z nich v nabídce charterových společností. Nejmenší Jeanneau Yachts měří na délku 51 stop, následují modely 54, 58 a 64, jejichž číselné označení představuje přirozeně délku ve stopách. Modelová řada Sun Fast, jak již vyplývá z názvu, soustřeďuje svou pozornost na rychlost, v nabídce jsou tak dvě regatové lodě s označením 3200 a 3600. Pod označením Sun Odyssey se skrývají turistické jachty, s kterými asi přijdeme nejčastěji do styku. Výčet modelů startuje u poslední novinky s označením 319, od jejíž existence si loděnice slibuje, že do světa plachtění přivede nové jachtaře. Tuto loď si blíže představíme v nejbližší budoucnosti. Následují modely 349, 389, 419, 440, 449, 479, 490 a 519, jejichž číselné označení také naznačuje délku ve stopách. Jak je z tohoto výčtu vidět, loděnice Jeanneau nenechala díru na trhu. Čtvrtou modelovou řadou je Sun Odyssey DS, kde písmena DS znamenají Deck Salon a v nabídce jsou dvě lodě 41 DS a 44 DS. Na první pohled by se mohlo jevit, že právě lodě s označením DS jsou určené hlavně pro soukromé majitele, což tak v mnoha případech i bude. Mezi charterovými zákazníky je však dost těch nadprůměrně movitých, kteří si chtějí třeba jen ve dvou párech užít komfortu velké lodě nebo výjimečného vzhledu lodě a cena pronájmu na týden není až tak důležitá.

Představovaná Jeanneau Sun Odyssey 490 je tedy v nabídce loděnice velmi důležitým modelem, který bude s největší pravděpodobností směřovat do flotil charterových společností, ale svou velikostí a reálnou užitnou hodnotou reprezentuje loď, po které je dnes největší poptávka. Přestože se poprvé veřejnosti představila už v září 2017 v Cannes, na trhu bude pro zákazníky k dispozici až od letošního roku 2018. Základní cena této lodě bez DPH činí 244 100 euro a je potřeba být realistickým a uvědomit si, že loď ve výbavě, s kterou bychom chtěli plout a žít na její palubě, nebude dostupná pod 300 000 euro. Tím SO 490 nikterak nevybočuje z cenových relací svých přímých konkurentů a dalo by se říci, že zákazníci na padesátistopou loď jsou ochotní zaplatit více za dobrou výbavu.

Jeanneau Sun Odyssey 490 má mnoho společného s menší 440, ale samozřejmě ne všechno. Pokud by někdo spatřil obě nové lodě vyvázané vedle sebe na molu a nevšiml si jejich modelového označení, pak by se podle jejich vzhledu klidně mohl domnívat, že jde o stejné lodě. Pozoruhodnou konstrukci kokpitu, kdy od kormidla odejdete na boční palubu bez překračování čehokoliv nebo sklopná opěradla lavic v kokpitu, která se promění v opalovací lůžko, mají totiž obě lodě společné. Jde o prvky výbavy, které nikdo nepřehlédne a každý návštěvník, který se chce skutečně s lodí seznámit, si nezapomene tuto proměnu kokpitu vyzkoušet. Každopádně bezbariérový odchod od kormidla na bok lodi je jedinečným prvkem, který zejména při kotvení neskutečně usnadňuje pohyb posádky po palubě. Zůstává až s podivem, že na to nikdo nepřišel už dříve. Samozřejmě, když jsou lavice proměněné v opalovací lůžka, pak je volný průchod po boku lodě nemožný. Ale k této kolizní situaci nebude často v případě zkušené posádky docházet, protože v době kotvení nebo odplouvání se s největší pravděpodobností nebude nikdo současně slunit.

Design interiéru a layout podpalubí je velmi podobný menšímu modelu 440 a protože jsou kuchyně a sezení v salonu téměř identickým modulem, těží v většího prostoru okolí navigačního stolku, na jehož druhé straně je nyní pohodlná dvousedačka. Pokud by z každé strany zasedli cestující ke karetní hře, lze říci, že se navigační stolek promění přirozeně v plátno hazardu. Samozřejmě pokud by dotyční hráli o peníze a nikoliv pro potěšení. Každopádně pak toto řešení nabízí separátní prostor pro další dvojici, která se chce nerušeně oddat například šachu.

Téměř padesát stop délky samozřejmě otevírá zajímavé možnosti vnitřního uspořádání. V nabídce je jak verze s dvěma kajutami, tak tří, čtyř, pěti a šestikajutové uspořádání. U dvou a tříkajutového uspořádání je v přídi majitelská kajuta a netradičně avšak prakticky a zajímavě uspořádaným sociálním zařízením. Hovořit o tom, že je dvoulůžko v celé své délce stejně široké, by bylo s ohledem na délku a šířku lodě asi zbytečné. Vpravo od vstupu do majitelské kajuty je otevřené sociální zařízení ve tvaru U. K boku lodě přimknuté je umývadlo se zrcadlem, které lze považovat i za jakousi toaletku pro dámy. Proti němu je potom ve středu lodě sprchový kout. Vlevo od vstupu do majitelské kajuty se nalézá toaleta s umývadlem. V případě dvoukajutového provedení je vzadu kajuta s vlastním sociálním zařízením pouze na pravoboku. Na levoboku se v zadní části trupu nachází obří sklad. Tříkajutové provedení ctí klasické uspořádání. Čtyřkajutové provedení vznikne tím, že se prostor pro majitelskou kajutu v přídi v ose lodě rozdělí na dvě dvoulůžkové kajuty. U pětikajutového provedení se na levoboku na místě navigačního stolku objeví úzká kajuta s palandami. Ke každé ze zmíněných konfigurací pak lze v přídi mezi kajutami a kotevnou namísto skladu instalovat kajutu skipera s jedním lůžkem, WC a umývadlem, která je přístupná zvenčí přes luknu. Tím vznikne ona šestá kajuta. Samozřejmě v případě, že se přidá k pětikajutové konfiguraci interiéru. Může však být také třetí kajutou v případě dvoukajutové majitelské verze.

S modelem Jeanneau Sun Odyssey 490 přichází na trh další zajímavá loď, která v mnohém obohacuje relativně spící trh. Spící proto, protože mnoho prezentovaných aktivit loděnic bylo jen marketingovým čarováním, aby zaujaly pozornost veřejnosti. Na první pohled tak podle komunikačních aktivit jednotlivých loděnic vznikalo jako o překot více modelů, než bylo technicky vůbec možné. Na lodi se stejným trupem a takeláží přibylo třeba jedno okno a změnila se nabídka čalounění, což bylo se změnou označení modelu možné rovnou prezentovat jako nový model.

Je krásná představa, že by nyní po viditelných aktivitách většiny masových loděnic přicházelo období skutečných inovací, že by skončilo období jepičího života jednotlivých modelů, že by loděnice přestaly vycházet vstříc konzumní povrchnosti trhu a vznikaly zase nesmrtelné modely. Jinak se celá branže pohrne do plastového pekla povrchních zážitků.

 

Technické údaje

Celková délka            14,42 m

Celková délka včetně čelenu            14,80 m

Délka trupu   14,00 m

Délka na vodorysce   13,24 m

Šířka   4,49 m

Výška nad hladinou  19,90 m

Suchá hmotnost        11 290 kg

Ponor (standard)      2,24 m

Balast (standard)      2870 kg

Ponor (krátký kýl)    1,65 m

Balast (krátký kýl)    3213 kg

Nádrž na palivo         240 l

Nádrž na vodu           640 l

Odpadní nádrž          130 l

Lednice           190 l

Hlavní plachta (standard)   56,80 m2

Genoa 125 % (standard)     53,60 m2

Do stěžně rolovací hlavní plachta (na přání)         45,22 m2

Samopřehazovací kosatka (na přání)         37,82 m2

Code 0            102,98 m2

Motor  Yanmar 80 k, Saildrive, 3listý pevný propeler

Architekt/Designer   Philippe Briand, Piaton Bonet Yacht Design, Jeanneau Design

Kategorie plavby CE (2-3 kajuty)   A9/B10/C14

Kategorie plavby CE (4-5 kajut)     A13/B14/C16

Základní cena            244 100 euro bez DPH

www.fasyachting.cz