Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Poslední zhasne

Britský výrobce luxusních plachetnic, Oyster Yachts, ikona ostrovního lodního průmyslu a synonymum vybraného vkusu v kombinaci s nejmodernější technikou, vyhlásil v pondělí 5.2. podle britského serveru „Yachting Monthly“ likvidaci.

 

Dnes následně proběhla odbornými tituly zpráva, kterou nejedna redakce označila za šokující. Něco to naznačuje o době, která přichází a během které si na takové šoky zvykneme. Jde totiž jen o nežádoucí změnu společnosti a jejích potřeb, o které všichni dobře věděli, ale všichni si lhali sami sobě, aby si zachovali svoje posty. Třeba to není jen problém lodního průmyslu. Třeba je konec lžím o neustálém růstu. Anebo splaskla marketingová bublina, v které se musí všechno dít podle toho, jak si to daný marketingový odborník za peníze bezejmenných akcionářů přeje. A nikoliv podle toho, co říká přirozený vývoj a spontánní reakce trhu.

I přes neustále se prosazující perfekcionizmus a zaměstnavateli vynucenou absenci emocí, i přes všechny synergické efekty a sofistikovaná řešení, je dnešní svět tak, jak ho pamatují všichni žijící, nejpovrchnější v dohlédnutelné historii. Povrchní doba nás donutila hrát zatím nekonečnou komedii o mnoha dějstvích a zavření loděnice Oyster je jedním z mnoha minulých i budoucích důsledků. Nikdo totiž nechce nic opravdového a nikdo tomu nechce nic obětovat a všichni chtějí všechno. Nechci být špatným prorokem, ale bojím se, že stejně, jako je na tom Oyster Yachts, je na tom mnoho dalších loděnic, jejichž majitelé zatím bojují o přežití a vedou vědomě marný boj, protože se nedokážou smířit s faktem, že je něco marné. Marné i přes to, že odvádějí špičkovou práci. Špičkovou práci, o kterou povrchní svět nestojí.

Psát tato slova lidem, kteří milují lodě, je zbytečné. Ale je nás málo. Pro většinu populace není vlastnictví lodě snem, ale neuvěřitelným a neekonomickým „opruzem“. Koupí lodě se přivážou ke stále stejné a stále nudnější činnosti a ekonomické náklady na vlastnění lodě jsou v jejich očích absolutním nesmyslem. Oni totiž zažijí to samé a za zlomek peněz, když si loď půjčí.

Nabízel jsem nedávno někomu svezení na naší lodi. Říkal jsem mu, že si uděláme pohodový týden na moři bez současných elektronických vymožeností, které nás na každém kroku otravují. A také částečně pomáhají, abych byl spravedlivý. Můj návrh se setkal s pozitivní odezvou a s  otázkou: „Není týden zbytečně moc? Nestačily by třeba čtyři dny?“ To není třeba komentovat, protože ti, co milují lodě vědí, co tím chci říci a těm druhým to nemám potřebu vysvětlovat. Tak pojďme zpět k Oyster Yachts.

S okamžitou platností bylo propuštěno 160 zaměstnanců, pracujících v centrále společnosti v anglickém Southamptonu. Loděnice sama k tomu zatím prostřednictvím svého tisového mluvčího nevydala žádné oficiální vyjádření a tak všichni čekají na bližší ověřené zprávy. Do dnešního dne nebyl nikdo u loděnice k zastižení a také telefonní číslo na firemní centrálu nepřestávalo zvonit bez odezvy. Možná proto, že už tam nikdo, kdo by bral telefony, nesedí.

Loděnice Oyster Yacht patří holandskému privátnímu investičnímu fondu HTP Investments, který s okamžitou platností zastavil jakékoliv podporující finanční toky do loděnice. Na webové stránce loděnice Oyster pouze v několika slovech sdělil její CEO, David Tydeman, že firma není obchodně v takovém stavu, aby získala další finanční podporu, která by jí zajistila další obchodní a výrobní aktivity. Také utvrdil veřejnost o snaze, že vedení společnosti hledá všechny dostupné možnosti, které můžou vzniklou situaci řešit. V mezičase pak z webové stránky loděnice zmizela všechna ostatní vyjádření.

Zpráva o zavření loděnice přišla skutečně nečekaně, protože ještě před několika dny na výstavě Boot Düsseldorf vystavovala loděnice model Oyster 745, který byl největším exponátem v hale plachetnic. V tuto chvíli jsou ještě ve výrobě dvě nedokončené superjachty Oyster 835 a 895. Loděnice Oyster Yachts také odstranila ze svých prezentací na sociálních serverech veškeré nabídky na prodej nových lodí.

Loděnici Oyster Marine založil v roce 1973 Richard Matthews a vybudoval vlastní pílí fungující podnik, který byl několikrát opakovaně oceněn britským prestižním oceněním Queen's Award, kterého se dostává těm nejúspěšnějším a nejpřínosnějším podnikatelským subjektům. Typickým znakem lodí Oyster byly vždy velmi vysoká kvalita použitých materiálů a jejich excelentní zpracování. V roce 2012 převzal skupinu, kterou tvořili společnosti Oyster Marine Ltd, Oyster Brokerage Ltd a Southampton Yacht Service, holandský investiční fond HTP-Investments.

Skutečně nechci, ale musím to říci. Tak to dopadá, když podnikání řídí lidé, kteří nezacházejí se svými penězi jako skuteční majitelé a zakladatelé. Tak to dopadá, když si někdo s penězi bezejmenných akcionářů hraje na manažera. Tak to dopadá, když ti, na straně zákazníků, hrají stejnou hru. Hru na jachtaře, jejíž hodnotu neovlivňuje hodnota lodě.

Nároční a finančně zajištění jachtaři, kteří touží mít svou kvalitní loď, samozřejmě nevymřeli a nevymřou. Ale nebude jich tolik, aby uživili průmysl rekreačních plavidel v rozměrech, který tady, řekněme, posledních padesát let byl.