Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Kouzlo rychlosti

Stejně jako v minulých ročnících, také letos se u příležitosti výstavy Boot Düsseldorf konal slavnostní večer Flagship Night, který pořádá vydavatelství Delius Klasing Verlag a kde se vyhlašují výsledky ankety European Yacht of the Year.

 

Nejen z výsledků této ankety, ale také ze všech článků a proklamací výrobců je po celý rok, a nejen ten poslední, cítit, jakou roli hraje pro obchodní úspěch lodě její rychlost. Anebo to může být tak, že slovo rychlost, nikoliv rychlost samotná, je výrazem moderního dynamického člověka, který chce společensky uspět. Žijeme v době, kdy promyšlená komunikace má větší význam, než skutečný výkon. Anebo potřeba výkonu. Nicméně je velmi těžké si představit, že by někdo v kontextu dnešního myšlení představoval loď a řekl: „Tvar trupu nedovoluje lodi dosažení rychlostí, které jsou dnes obvyklé a trhem žádané. Nicméně na oplátku loď nabídne nadstandardní komfort, životní prostor a především vysokou stabilitu a úroveň bezpečnosti.“ Takové přednosti dnes nikdo nehledá, to jsou priority a vlastnosti generace, která nerada předává vládu nad světem těm, kteří přicházejí za ní. A ti hledají rychlost.

Letošní novinkou je, že jury odborných novinářů vybírala nikoliv z pěti nominovaných lodí, jako tomu bylo ve všech předchozích ročnících, ale pouze ze tří nominací. Tato změna by mohla usnadnit výběr vítěze, když při testovacích plavbách si získané dojmy více zachovávají svou charakteristickou podobu. Na druhou stranu se tím zvyšuje hodnota nominace, protože dostat se mezi tři nominované lodě už má větší hodnotu, která se pomalu blíží samotnému zisku titulu, než když se jedná o širší nominaci pěti lodí. Anebo se s ohledem na chování trhu nabízí ještě jedno méně povzbudivé vysvětlení této změny, a to, že byla jury ráda, že naplnila tři posty v každé kategorii. Tím se ale nikdo také nebude chlubit a ani to nebude potvrzovat, takže se optimisticky přikloním k variantě, že výběr tří nejlepších do užší nominace byl velmi těžký a takový výsledek už je prestižní.

 

Kategorie Family-Cruiser

Jeanneau Sun Odyssey 440 – vítěz

Hanse_548

Beneteau Oceanis 51.1

Jeanneau Sun Odyssey 440 si vítězství rozhodně zaslouží. Je velmi sympatické, že tohoto úspěchu dosáhla i v prostředí, kde její dvě konkurentky byly přes 50 stop. Je od jury milé, že odhlédla od délky lodě a posuzovala její skutečný přínos pro danou kategorii. Délka 44 stop je pro rodinný cruiser skutečně nejrozšířenější a získání titulu lodě roku 2018 má skutečně velký význam nejen pro výrobce, ale je především pro konečné zákazníky potvrzením skutečných kvalit lodě. I přesto, že Jeanneau Sun Odyssey 440 svým tvarem trupu a takeláží baží zejména v provedení Performance po rychlosti, zůstává dobře promyšlenou rodinnou lodí.

 

 

Kategorie Performance-Cruiser

ClubSwan 50 – vítěz

Grand Soleil 34

JPK 45

ClubSwan 50 je sériově vyráběnou lodí, která si kromě prvenství v této anketě zcela jistě drží i prvenství jedinečnosti a extrémního technického a designérského řešení mezi sériovými loděmi. Produkty finsko-italské loděnice Nator‘s Swan jsou často za hranou toho, co je u produkčních plachetnic obvyklé a nyní loděnice tuto snahu jednoznačně potvrdila. Počítačové retuše zprvu napovídaly dost o výjimečnosti záměru loděnice, ale nikdo z odborné veřejnosti nečekal, jakou realitu spatří na vodě. Loděnice slaví 50 let své existence a lepší dárek si k tomuto výročí nemohla nadělit.

 

Kategorie Luxury-Cruiser

Amel 50 – vítěz

Hallberg-Rassy 44

ICE60

Amel 50 je moderní luxusní jachta pro dlouhé plavby, resp. pro dlouhý čas, trávený bez ohledu na vzdálenosti na vodě. Nese znaky nejvyšší kvality jak použitými materiály, tak i jejich zpracováním a posádce nabízí komfort a bezpečí v té míře, kterou si jen dokážete představit. Její pevný sprayhood a ochrana kokpitu je možná tím, co po představení lodě budilo největší emoce. Pravda to samozřejmě je, ale pouze v estetické rovině, protože z praktického hlediska může mít námitky jen ten, kdo při svých plavbách takovou ochranu nikdy nepotřeboval. Koneckonců, který Amel nebudil v minulosti kvůli estetice živé emoce? Právě proto ho někteří milují, jiní pouze obdivují a nenaleznou sílu takovou loď vlastnit a někteří nechápou. Po dlouhé době je zde tedy Amel, který nemá dvoustěžňovou takeláž jako ketch, nýbrž šalupové oplachtění. Jinak naleznete na palubě mnoho typických prvků pro tuto loděnici, například kormidelní stanoviště na straně pod pevnou ochranou kokpitu.

 

Kategorie Multihull

Neel 51 – vítěz

Leopard45

Fountaine-Pajot Saona47

V kategorii Multihull zvítězila loď Neel 51. I přes svůj vzhled, velmi blízce připomínající katamarány, stojí Neel 51 na třech trupech. Tedy je to netradiční trimaran s nástavbou v celé šíři lodě a nebo jakýsi divný katamarán s přebytečným trupem uprostřed? Nebo jde o loď, která naznačuje, jaká bude budoucí výsledná cesta vývoje v kategorii Multihull. Namísto dvou tedy tři trupy, namísto těžké sériové produkce lehká individuální stavba. Produkt mladé loděnice je každopádně atraktivní nebo chcete-li extravagantní. Stejně jako jiné trimarany, nabízí tato turistická verze s velkorysým prostorem pro ubytování mimořádně dynamické vlastnosti pod plachtami. V interiéru se v trupech skrývá až deset lůžek pro cestující, kajuta majitele je netradičně integrována do prostoru salonu na horní palubě, což je jednoznačnou atrakcí v současné produkci vícetrupých lodí.

 

Kategorie Special Yacht

Beneteau Figaro 3 – vítěz

Flaar 37

TF10

Loděnice Beneteau přivedla v podobě plachetnice Figaro 3 na svět první velkosériovou loď, která je vybavená vztlakovými křídly a je určená pro offshorové regaty s malou posádkou. V roce 2019 pak nahradí na trhu Figaro 2, která je ve Francii synonymem monotypové regatové třídy pro tento druh závodů. O vzrušující vzhled a plavební vlastnosti se postaralo studio VLPL Design. Výsuvná vztlaková křídla, která lze i zcela zatáhnout a nepoužívat, mohou vzrušovat nejen budoucí účastníky regat, ale zcela jistě i nejednoho ambiciózního soukromého majitele.

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Konec Oyster Yachts

Co se děje | Petr Láska
title

Křest knihy Muka v ráji

Co se děje | Petr Láska