Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Čím zaujmout?

Na trhu je dnes velmi těsno. Trendy vývoje a požadavky trhu jsou totiž velmi dobře definovatelné. Když bychom to chtěli bagatelizovat a vědomě přehlédli minimální odlišnosti ve vzhledu lodí, pak úspěšný je ten, kdo nabídne velký životní prostor, velkou rychlost a nízkou cenu. O kvalitě se záměrně nezmiňuji, na tu dojde v článku. Že si všechny tyto požadavky protiřečí, nikoho nezajímá. Dělej, jak umíš.

 

Tomuto nesmyslnému tlaku jsou vystaveny pouze loděnice, které svou existenci postavily na stále rostoucím objemu výroby. Postupně poztrácely privátní klientelu, protože ta odmítla akceptovat klesající trend kvality, a zůstaly závislé na charterovém trhu.

Když někdo hledá loď na pouhý týden pronájmu, jsou jeho kritéria výběru zcela odlišná od budoucího majitele lodě. Vyhledávač podle nadefinovaného řazení vzestupně od nejnižší ceny sestaví přehled nabízených lodí a budoucí nájemce jede pomyslně prstem dolů od nejlevnějších. Tam, kde se protnou tři základní kritéria výběru, tedy co nejmladší a největší loď za co nejméně peněz, tam se klikne, složí se záloha a za nějaký čas se jede. Po týdnu se loď odstaví v domovském přístavu a letí se domů, do Čech, do lékárny, zpět za těmi, po kterých se nám stýská. Na tom není nic špatného, to je naprosto přirozené chování trhu s veškerou jeho dnešní povrchností.

Máme tedy jasně dané požadavky trhu a musíme se pokusit vžít do situace charterové společnosti, aby i její obchodní model, stejně tak jako ten zákazníkův, fungoval. Charterová společnost tedy musí mít ve své flotile co nejmladší, co největší a co nejlevnější lodě, pokud chce na trhu přežít. Jak to má ale udělat? Matematika je neúprosná. Předně musí co nejlevněji nakoupit, aby ztráta hodnoty lodě mezi cenou nové a prodejní cenou po, řekněme, deseti letech, byla co nejmenší. Minimální ziskovost krát počet týdnů v roce krát deset let dá částku, kterou můžeme porovnat se ztrátou hodnoty, spolu s náklady za pojistky, za kotvení a za paušální odhad nákladů na údržbu. K tomu se připočítají náklady na personál a touha po čistém zisku majitele společnosti a vyjde vám, za kolik si můžete dovolit koupit novou loď.

Myslím si, že tato matematika většinou nevyjde, ale zavřít krám se nikomu nechce. Takže se začne tlačit na úspory. Šetří se na zaměstnancích, šidí se údržba, okrádají se nájemci o kauce a pojišťovny o fingované události. A okrádají se majitelé lodí, kteří se nechali zlákat do charter managementu vidinou vlastní lodě. Těm se potom vykazují činnosti, které se nikdy neudály, aby se s nimi charterová společnost nemusela dělit o minimální zisk. A protože charterové společnosti jsou pro masově vyrábějící loděnice dominantním klientem, musí loděnice, když nechce zaniknout, vyjít vstříc matematice charterové společnosti. Jak to ale udělat? Musí se někde ušetřit, když už nejde přirozeně vydělat. A tak se třeba Bavaria dostala do finančních problémů, protože sice vyráběla úctyhodné množství kusů, které však negenerovalo žádný zisk. Vidíte nějakou paralelu ve své branži? Nedivil bych se.

A jak jsou na tom ostatní loděnice, které se svou produkcí soustředily na uspokojení charterového trhu. Jak jim vychází ona matematika, když Bavaria byla pro ně největším konkurentem a oni nemohly být o moc dražší, resp. možná se snažily v konkurenčním prostředí zaujmout cenou a dnes jen hledí na insolventnost loděnice Bavaria, nepochybně přemýšlí o svém osudu a mlčí o svých problémech a přes PR vytvářejí pozitivní obraz o své úspěšnosti. Ani loděnice Dufour, která už si insolvencí prošla, není výjimkou.

Produkty loděnice Dufour byly s masivním rozvojem rekreačního jachtingu v 70. a 80. letech velmi úspěšné. Zejména jejich modely 2800, 3800 a 4800 byly tehdy nazývány prostorovým zázrakem a tehdy ještě privátní klientele přinášely řadu chytrých řešení za velmi příznivou cenu. Té příznivé ceny loděnice dosáhla právě tím, že už tehdy někde ušetřila, aby si zachovala ziskovost a ve velké konkurenci zaujala. Loděnice Dufour byla i přes všechny sympatie, které k ní chovám, jednou z těch loděnic, které začaly orientací na charterový trh a nízkou cenou vytvářet současný kvalitativní marast.

Nyní je situace na trhu daná a ten, kdo chce přežít, nemá moc prostoru na manévrování. I když se v úvahách stále nepřibližuji k jedné z velkých letošních novinek, na kterou jistě dojde, dovolím si ještě jeden myšlenkový odskok. Jak vzniká taková loď? A co může ovlivnit loděnice?

Na počátku máme stále stejná vyhlášená designérská studia, která všechna mají od masově vyrábějících loděnic stejná zadání. Některé loděnice provádějí laminace vlastními silami, což není až tak obvyklé, a některé si nechávají laminovat v Polsku nebo Estonsku. Svazky vedení elektriky a celé rozvody jdou od jednoho subdodavatele, motor se saildrivem přijede buď od Volvo Penta nebo od Yanmaru. Takeláž dodává Seldén, vinšny Lewmar, kormidelní systémy Jefa a kování Harken. Všechny nádrže a rozvody vody, včetně pump se také nakupují na stále stejném místě. Za elektronikou stojí většinou Raymarine nebo B&G. V tomto kontextu je masově vyrábějící loděnice v podstatě nábytkářskou firmou. Kvalitativně levnou a prodejní cenou drahou nábytkářskou firmou. Loděnice všechny ostatní komponenty lodě nakupuje a nemůže ovlivnit ani jejich kvalitu a víceméně ani jejich cenu. Cenu vestavby však jako jediné může loděnice ovlivnit, protože všechno dříví nebo to, co má dříví připomínat, sama vytváří. Tam je největší prostor na úspory. A je to také na všech produktech této kategorie vidět. Je to viditelná ruka trhu, která těmto loděnicím určila jejich osud. Nikdo z nich si určitě nevybral cestu dolů. Loděnice Dufour Yachts sídlí v Périgny nedaleko La Rochelle a s koncem dubna její představitelé potvrdili, že byla majetkově převzata v podstatě sousedskou úspěšnou loděnicí Fountaine Pajot, která vyrábí stejnojmenné katamarány.

A tak je potřeba vidět lodní trh primitivně rozdělený na plavidla, určená k pronájmu a na plavidla, určená soukromým majitelům, která dnes necháme v klidu spát. Na charterový trh tedy letos v září vstoupí další francouzská novinka, Dufour 390 Grand Large, což je plachetnice turistické kategorie. Výrobce se skutečně snaží něčím zaujmout a má k dispozici stále stejných 11 metrů prostoru, na kterých musí svou konkurenci trumfnout. Jedním z argumentů, o kterých se nejvíc hovoří, je tříkajutový layout s trojicí sociálních zařízení, což skutečně není v této kategorii lodí obvyklé. Dvojice charterových hostů v jednotlivých kajutách tedy budou mít k dispozici svou vlastní koupelnu a toaletu, což může být kromě roku výroby a ceny pronájmu rozhodující pro výběr. Komu by se nelíbilo, nedělit se s dalšími pěti lidmi o jednu záchodovou mísu a jedno umývadlo. Dufour tedy s novými vlastnickými vztahy hledí přijmout co nejvíc z toho, co činí segment katamaránů úspěšným. V nabídce bude také dvou, resp. tříkajutový majitelský layout s dvojicí sociálních zařízení. Aby mohly být do prostoru salonu zabudovány dvě sociální zařízení, musela se zmenšit kuchyně a k jídelnímu stolu určitě společně nezasedne šestičlenná posádka. V případě, že bude v zadní části lodi pouze jedna kajuta, bude dvoulůžko orientováno napříč.

Dufour 390 GL se poprvé zákazníkům představí ve vodě na zářijové výstavě Cannes Yachting Festival a zbytek jachtařského světa, který se nedostane do Cannes, si bude muset počkat na lednový Düsseldorf 2019. Designéři z italského studia Felci Yacht Design tedy přivedli na svět loď, která svým vzhledem nezapře rukopis značky a svým vzhledem vychází z již existujících modelových řad Grand Large a Exclusive. Pro vnitřní vybavení lodě budou zákazníci moci volit ze tří druhů dřeva – mahagon Moabi, světlý dub nebo týk.

Všechny výtahy a otěže jsou k vinšnám na stranách u dvou kormidelních stanovišť vedené pod palubou, stejně tak otěže hlavní plachty jdou na obě strany. Podle dostupných informací bude standardním vybavením samopřehazovací kosatka, jejíž plocha je díky více dozadu posazenému stěžni dostatečně velká. Není žádný důvod k tomu, aby nebyla za příplatek nabízena pro regiony s méně větrem větší genua. Na pevném čelenu je samozřejmě místo pro osazení lodě genakerem nebo Code 0. Pevný čelen slouží současně jako kotevní lože a jako nástupní plocha při kotvení přídí k molu.

Loděnice v tuto chvíli samozřejmě nemá k dispozici detailní ceník, nicméně základní cenu lodě, včetně DPH a oplachtění již oznámila. Budoucí zájemci zaplatí za standardní provedení při expedici z továrny, tedy bez dalších transportních nákladů 161 350 euro.

 

 

Technické údaje

Celková délka            11,93 m

Délka trupu   11,19 m

Délka na vodorysce   10,50 m

Šířka   3,99 m

Ponor  1,99 m

Suchá hmotnost        7 500 kg

Hlavní plachta           40 m2

Samopřehazovací kosatka    31 m2

Nádrž na vodu           360 l

Nádrž na palivo         200 l

Motor  diesel 30 k, Saildrive

Architektura  Felci Yacht Design

Zákl. cena vč. DPH     161 350 euro

www.proyachting.cz

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

O příslovích

Blog | Petr Láska
title

Tři sestry na Mallorce

Sport | Alena Rydvalová