Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Čokoláda, hory a zmrzlina

271 dní, 10 hodin a 29 minut, tolik času strávil Polský jachtař Szynom Kuczynski na non-stop osamělé plavbě kolem světa. Žádný mořeplavec dosud nikdy neuskutečnil takovou plavbu na tak malé lodi.

 

Vyplul z Anglického Plymouthu 19. srpna 2017 na malé lodi Maxus 22, která je jen 6,36 metru dlouhá a jmenuje se „Atlantic Puffin“.

Vydal se na jih, kolem Kanárských ostrovů přes rovník. Nejjižnější mys Afriky obeplul 29.října a zamířil do Indického oceánu k Austrálii. Druhý ze tří mysů, a to Australský Cape Leeuwin, minul 5. prosince a vplul do Tichého oceánu. Na Silvestra 31. prosince 2017 překročil časové pásmo a druhý den měl opět Silvestra. Vrátil se mu tak den, o který přišel při minulé plavbě kolem světa opačným směrem. U Mysu Horn Szymona potkaly sedmimetrové vlny, vítr o síle 50 uzlů, teplota 5° C a sněhová vánice. Ale v neděli 4. února překročil poledník mysu Horn a po pěti měsících opět vplul do Atlantiku. Ten samý den v noci ho velká vlna převrátila víc jak o 90 stupňů a při tom se poškodil asi dva metry nad palubou stěžeň. Musel zrefovat plachty na minimum, aby snížil namáhání stěžně. Jachta byla mnohem pomalejší, díky čemuž bylo mnohem obtížnější utéci před další hrozící bouří.

Szymon byl přes satelitní telefon v kontaktu s odborníky a specialisty z loděnice Northman, kde jeho loď stavěli a ti mu navrhli postup opravy stěžně s pomocí materiálu a nářadí, které měl k dispozici na palubě. Provizorně stěžeň vyztužil lany a dále plul jen s přední plachtou. Až po dvou týdnech nastalo počasí, kdy mohl stěžeň opravit laminátovými výztuhami, ráhno posunul až k patě stěžně, aby ho nezatěžovalo a mohl opět pokračovat s plnými plachtami.

Szymon sám přiznává, že největším problémem byl nedostatek pohybu. „Jsem velmi aktivní člověk, běhám a jezdím na kole, na lodi, kde je jen pár čtverečních metrů, jsem se snažil denně cvičit. Přesto jsem během plavby ztratil 10 kg váhy.“

Kupodivu samota ho netížila, měl kontakt s příbuznými přes satelitní telefon. Nejvíce mu chyběla „malá potěšení“, sladkosti, čokoláda a zmrzlina. Chyběly mu i hory. Hlavní náplní dne bylo obstarat loď, navigaci, předpověď počasí, pak bylo jídlo, důležité bylo udržet konstantní koncentraci a nedělat hloupé chyby způsobené rutinou. Také měl spoustu času na sebe. Během plavby přečetl 143 knížek, poslouchal hudbu a pozoroval přírodu kolem sebe. Plavba pokračovala dále na sever a 6. dubna 2018 překročil po 230 dnech plavby rovník zpět na severní polokouli. Plul kolem Kapverdských ostrovů, 6. května proplul těsně kolem Azorského ostrova Faial, překonal chuť dát si v Cafe baru pivo a steak a plul dál.

Jeden z nejobtížnějších úseků bylo závěru plavby přiblížení k Anglii. V kanále byl hustý provoz a mlha, několik nocí Szymon skoro nespal, posledních 50 mil proti větru i proti proudu. Ráno 17. května 2018 přistál Szymon v Plymouthu na plachty k molu, kde ho již čekali přátelé a novináři a dal si první pivo. Za 271 dní 10 hodin a 29 minut uplul 29 044 námořních mil průměrnou rychlostí 4,5 uzle na 6,36 metru dlouhé lodi bez motoru! V následujících týdnech ho čeká ještě plavba do Polska, konkrétně do Kamieň Pomorskeho, kde se uskuteční 9. června velkolepé přivítání Szymona, konečně doma.

A co chystá Szymon dál? „Chtěl bych jít do hor, ale už mám v hlavě jiný projekt, tentokrát souvisí s plavbou na regatě, ale jeho uskutečnění bude záviset na tom, zda se mi podaří získat odpovídající prostředky.“ www.zewoceanu.pl

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Mimořádná nabídka

Plavba | Petr Láska
title

Z Německa do Norska

Plavba | Tomáš Kůdela