Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zimní spánek

Nalézáme se v asi nejsmutnějším období jachtařské sezony. Počasí se postupně horší, lodí na vodě ubývá a jen pár šťastlivců čeká na poslední víkendy s babím létem. Každý, kdo vlastní loď delší dobu, má samozřejmě zažité a vyzkoušené postupy pro zazimování. Každý rok se však rodí noví majitelé lodí a především jim je tento článek určený.

 

Každý rok na konci sezóny přijde čas vytáhnout loď z vody a připravit ji na půlroční období zimy, deště, sněhu a větru. Málokdo má možnost svoji loď uskladnit v hale pod střechou, v garáži nebo alespoň pod zastřešenou pergolou. Většina lodí přes zimu stojí venku a proto je dobře ji zakrýt plachtou, která ji bude chránit před deštěm a vlhkostí, prachem a špínou, ale i ultrafialovým světlem.

Zdá se to jednoduché, přiměřeně velkou plachtu nebo dvě menší přehodit přes loď, přivázat za oka ke stojanu nebo vleku a je to! Přiznejme si, kolikrát za zimu jste museli takové zakrytí opravovat? Všichni víme, co dokáže vítr, nebo jak dokáže vytrvalý déšť naplnit prověšenou plachtu sto litry vody, která ještě zmrzne. Pak se přinejmenším plachta roztrhne, nebo se vahou ohne sloupek zábradlí. Oka plachty se utrhají, částečně uvolněná plachta se ve větru tře o gelcoat na boku lodi a na jaře je zase co opravovat.

Správnou ochranu lodi samozřejmě zajistí masivní plachtovina vyrobená na míru odborníky a instalovaná na profesionální konstrukci. Náklady na takovou instalaci jsou však vysoké několik desítek tisíc korun. Existuje však laciný a jednoduchý, v průběhu let odzkoušený způsob, jak zakrýt loď. Tato metoda dobře funguje při způsobu zimování s položeným stěžněm, ale dá se použít i při zimování s postaveným stěžněm, jen na úkor spolehlivosti a těsnosti zákrytu.  

Prvním krokem je výběr správné plachty. Není třeba pokoušet se vymýšlet a objednávat složitý tvar plachty přesně na loď. Stačí obdélník, někomu vyjde čtverec. Délka by měla být asi o 20% delší než je celková délka lodi. Šířka by měla být taková, aby na obou stranách lodi vysela skoro až na zem, s ohledem na to, zda máte loď ploutvovou, nebo kýlovou. Celkovou šířku změříme až bude konstrukce na loď hotová. Tloušťka plachty by měla být s ohledem na životnost čím silnější, tím lepší. Z tohoto hlediska se jeví použití autoplachty na kamion lákavě, ale její hmotnost 700g/m2 vychází u plachty 8x10 metrů na 50 kg a instalace takové váhy přes loď ve výšce 2-3 metry nad zemí je problematická, nehledě na její cenu.

Pro naše účely bude stačit levnější materiál, který má plošnou hmotnost 250-300g/m2. Taková vám na lodi vydrží i deset zim. Plachta by měla být položena na konstrukci a ta by měla umožňovat volný průtok vzduchu nad palubou mezi plachtou a lodí, měla by být lehká, pevná ale i pružná. Konstrukce zabraňuje otěru mezi plachtou a jakoukoliv částí lodi, ať už palubou, nebo vyčnívající částí jako je zábradlí. Zabraňuje tvorbě prohlubní v kterých by se mohla hromadit voda nebo sníh, a zároveň poskytuje přístup majiteli do kokpitu a kajuty v zimním období. Konstrukce je vyrobena z běžně dostupných materiálů a komponentů a dá se snadno dovézt osobním autem do mariny, kde loď zimujete.

Podrobnosti snadno pochopíte z přiložených fotografií a rozměry přizpůsobíte velikosti své lodi. Na začátek budeme potřebovat dlouhý „luk“, který je podélnou páteří konstrukce.

Tady se nabízí myšlenka použít k tomuto účelu stěžeň, ale i ten si zaslouží ochranu, zvláště nové a na bílo eloxované profily jsou náchylné k poškrábání. Stěžeň by neměl být vystaven otěru o krycí plachtu. Je příliš těžký ho zvedat do potřebné výšky nad palubu a navíc je vybaven různým kováním, které by mohlo poškodit krycí plachtu.

Jako nejvhodnější materiál na páteřní „luk“ se osvědčil bambus. Je lehký, pevný, pružný a přitom laciný. Dá se koupit v zahradnických prodejnách jako podpora pro rostliny v délce 3 metry a průměru 2,2-2,4 cm. Luk tedy vyrobíme ze tří až čtyř k sobě svázaných prutů bambusu. Používáme obyčejnou lepicí pásku a elektrikářské plastové stahovací spony. Na potřebnou délku pruty opět nastavíme svázáním a spoje prostřídáme. V letní sezóně vše můžeme snadno rozebrat a uskladnit.

Na střední části je bambusová páteř podepřena dřevěnými hranolky, vpředu na příďovém koši, na zádi musí byt dostatečně nad stěžněm. Stěžeň je podepřený minimálně na třech nebo čtyřech místech, aby se neprohýbal. Dalším prvkem konstrukce jsou plastové trubky o průměru 25 mm, které se používají na rozvod studené vody. Ty se dají na převoz stočit do kola o průměru 1 metr. Jednotlivé oblouky se připevní opět elektrikářskými sponami ke sloupkům zábradlí a nahoře k bambusové páteři. Mezi jednotlivé oblouky se podélně přiváže několik (5-6 kusů) provázků, v celé délce lodi, které zpevňují celou konstrukci a zároveň podpírají plachtu mezi oblouky.

Plachta musí být po položení na konstrukci pevně přivázána ke koze nebo vleku, na kterém loď stojí. Oka plachty většinou nejsou dostatečně pevná a trvanlivá vůči silným nárazům větru. Zásadní roli pro udržení plachty přes celou zimu hraje silné lano, dostatečně pevně uvázané kolem celého trupu lodi. Plachta je jím dostatečně silně stlačená po stranách. V případě potřeby použijte více lan. Je důležité, aby lana byla opravdu těsně uvázaná. V přídi i na zádi nechte pod stěžněm dostatečně velký otvor, aby mohl pod plachtou proudit vzduch nad palubou.

Oka plachty přivážeme lany ke koze nebo vleku, ale mají pouze pomocnou roli. Je dobré zajistit větrání i interiéru lodi pootevřením lukny. Pokud máte možnost trvalé elektrické přípojky, můžete do lodi instalovat malý ventilátor, který přes spínací hodiny několikrát za den vymění vzduch uvnitř lodi. Stejnou službu udělá i bezpečně zavěšená žárovka, která několikrát denně zahřeje vzduch a ten začne proudit. Tento návod je lety prověřený a odzkoušený. Poskytl ho zkušený polský jachtař Marcin Palacz. www.marcinpalacz.pl