Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

A jede se dál

Aniž bychom měli cokoliv proti značce Bavaria, jsou její prožité poslední měsíce velmi podobné mnoha jiným společnostem, a to bez ohledu na to, čím se zabývají. Že by za tím stál stav společnosti, konkrétní model manažera a jeho špatná rozhodnutí?

 

Jsem přesvědčen o tom, že se opakuji. Ale znovuzrození jedné z nejvýznamnějších značek na trhu nelze přejít mlčením a nelze nepřemýšlet o tom, co k tomuto stavu vedlo. Vím, že to nemá mnoho společného s loděmi, ale nemohu si tento relativně dlouhý úvod odpustit.

Z vedení společností zmizeli lidé, kterým daná firma alespoň z části patřila a kteří měli jiný vztah k vlastním finančním prostředkům a zcela jinou odpovědnost k jakýmkoliv rozhodnutím. Dnes je bohužel smutnou realitou, že významné firmy vedou pouze najatí manažeři, kteří povětšinou sledují své cíle. Tito lidé rozhodují o penězích, které patří v jejich očích „bezejmenným akcionářům“ a nenesou odpovědnost do výše svého majetku. Ve vedení společností se totiž paralelně s globalizací objevila nová instituce kolektivní odpovědnosti. Tato instituce se schovává za pojem „transparentní postupy“ a když se něco nepovede, tak se prostě nic neděje.

Kdysi jsem pracoval ve společnosti, která mě zatížila odpovědností za svá rozhodnutí do výše jednoho milionu korun, nad jeden milion korun jsem rozhodoval se svým nadřízeným, jehož pravomoci byly výrazně vyšší. Během šesti let prošel vývoj ve vedení společnosti takovým směrem, že moje pravomoci klesly na 50 000 Kč a pokud jsem chtěl nakoupit něco za 200 000 korun, tak jsem musel zpracovat několikastránkovou powerpointovou prezentaci o cílech a smyslech takového výdaje. Tuto prezentaci jsem předložil ke schválení boardu (tedy vedení společnosti), který jako instituce rozhodl, zda tuto investici (nižší než měsíční plat jednoho z nich) realizovat a poté všichni členové boardu spolu se mnou tento dokument podepsali. Včetně generálního ředitele. Nikdo ve vedení české filiálky společnosti nebyl ochoten nést odpovědnost za svá rozhodnutí, ani ten nejvyšší. A kdyby se něco nepovedlo, tak všichni by se tvářili, že oni za to nemůžou, věděli přece o tom všichni a oni to rozhodnutí sami neudělali.

Dlužno říci, že to nebylo české specifikum, ale že tato proměna řízení společnosti přišla z centrály ze zahraničí. Tento způsob tak eliminoval jakékoliv projevy lokální tvůrčí invence a z několikastupňové hierarchie firmy udělal pyramidu sluhů bez kompetencí, mezi kterými nejsou rozdílné jejich schopnosti, ale pouze titul na navštívence, suma na výplatní pásce a obsah workflow na jejich monitoru. Jejich společným jmenovatelem je potom bezmezná loajalita, aby si uchovali příjmy na své hypotéky a leasingy aut. Když tedy někdo přijde s blbým nápadem, a musí to nutně být ten nejvýše postavený, nikdo si nedovolí mu odporovat a všichni se té blbosti chopí a řvou hurá, aby ukázali svůj vztah ke svému chlebodárci. V českém pojetí se potom tato anální speleologie rozvine do neskutečných rozměrů. Troufám si spekulovat, že tento nemocný způsob vedení společnosti přivedl nejen loděnici Bavaria do insolvence.

Podívat se totiž na reálnou situaci na trhu a pojmenovat nahlas marast, do kterého byste neměli šlápnout, vyžaduje notnou dávku odvahy. Takže se namaluje loď a marketingoví „odborníci“ řeknou, kdo bude zákazník. A jede se. Nikdo se nezabývá tím, že ten skutečný zákazník může být někdo jiný, protože by to nepasovalo do toho, co je žádoucí a moderní říkat.

Do loděnice Bavaria Yachts tedy vstoupil nový berlínský investor - CMP Capital Management-Partners, který je připravený sanovat celou společnost, včetně její francouzské dcery Bavaria Catamarans S.A.S. Bavaria Yachtbau GmbH bude v průběhu restrukturalizace společně s CMP hledat renomovaného a zkušeného kupce, který by tuto společnost vedl dál do prosperující budoucnosti. V tuto chvíli byla publikovaná informace, že chystané změny se nedotknou žádného z 550 zaměstnanců v Giebelstadtu, ani žádného z 250 zaměstnanců ve francouzském Rochefortu. Opět jde o obsahově prázdnou a společensky žádoucí proklamaci, což asi není nejlepší první krok k budoucí prosperitě. Sdružení věřitelů odsouhlasilo jak odprodej Bavaria Yachtbau GmbH na CMP, tak i zmocnilo Dr. Huberta Ampferla k vedení společnosti. Samotný odprodej společnosti Bavaria Yachtbau GmbH, k němuž je všemi stranami odsouhlasená kupní smlouva, nastane až ve chvíli, kdy dá svůj souhlas Spolkový antimonopolní úřad. O výši kupní ceny se všechny zúčastněné strany shodly, že zůstane v utajení. Během posledních pěti měsíců, kdy byla vyhlášena insolvence, bylo vyrobeno a zákazníkům předáno 220 jachet.

Zatím jedinou změnou je, že práva k výrobě nedávno představeného Cruiseru 65 se vrátí do chorvatských rukou splitské společnosti YTP (Yachting Technology Products). Jde o přepracovanou konstrukci lodě Salona S650, jejímž autorem byl Brit Jason Ker. Ital Maurizio Cossutti, jako dvorní designer značky Bavaria, tuto loď částečně v kokpitu a zádi přepracoval tak, aby zapadala do modelové nabídky a designérského rukopisu německé loděnice. První Bavaria C65 byla prezentovaná v Düsseldorfu, poté vznikl ve Splitu ještě jeden exemplář s číslem trupu 2 a číslo 3 je momentálně ještě ve výrobě. V tuto chvíli tedy byla všechny práva a všechny výrobní přípravky předány chorvatské společnosti YTP s tím, že tato loď je příliš velká, aby mohla vznikat na výrobní lince v německém Giebelstadtu. Loděnice se chce soustředit na další rozvoj a efektivitu sériové výroby a na individuální stavby zde není prostor.

Takže my v tuto chvíli můžeme Bavarii jen držet palce a doufat, že její insolvence stála na špatných rozhodnutích jednotlivců a že její existenci a existenci jí podobných společností neohrožuje něco výrazně složitějšího, co lze sanovat jen velmi těžko. Tedy konzumní proměnu společnosti k povrchnosti a její vztah k lodím obecně.

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

O cestách na loď

Blog | Petr Láska
title

Windmetr B&G WS320

Technické novinky | Michal Štěpán