Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Hledání prostoru

Největší výrobce katamaránů na světě nehledá prostor ve svých lodích. Tuto otázku má dokonale zvládnutou. Neustále ale hledá prostor na trhu, aby při současné rychlosti života dokázal zaujmout potenciální zákazníky.

 

Při příležitosti zářijové výstavy v Cannes oznámil největší výrobce katamaránů na světě, že v roce 2019 můžeme očekávat příchod modelu Lagoon 46, zástupce značky v důležité třídě 14metrových lodí. Loděnice z Bordeaux neustále rozšiřuje a doplňuje svůj výrobní program a jenom v roce 2018 uvedla na trh dvě novinky. První novinkou byl Lagoon 50, kterého brzy na to následoval Lagoon 40, jako komplet přepracovaný předchůdce Lagoon 39. Obě tyto novinky roku 2018 byly prezentovány na lednové výstavě v Düsseldorfu.

Pokud porovnáme z pohledu designu a koncepce obě letošní novinky s avizovaným modelem Lagoon 46, pak se nebudeme příliš mýlit, když řekneme, že Lagoon 46 bude mladším a menším bratrem padesátky. O jeden metr kratší a poměrově o nějakých patnáct centimetrů užší nabízí stejné uspořádání kormidelny na flybridgi jako jeho větší sourozenec.

Pochopitelně Lagoon 46 nese stejný rukopis designu, kterým se nyní loděnice prezentuje a ukazuje na její cestu do budoucnosti. Společnými prvky jsou tři rozměrná okna na bocích plováků, přičemž padesátka má prostřední okno díky své délce přibližně dvakrát větší. Nicméně za pozornost stojí zajímavě lomená hrana na vnější straně plováku, která v podstatě lemuje oblast oken a nebylo by zvláštností, kdyby to právě kvůli oknům byla kontura zesílené části plováku, tím by se mohly vynést působící síly do celého trupu lodi. Okno v trupu, jak je obecně známé, je dnes moderním designérským prvkem, který navíc přináší do interiéru lodě spoustu světla. Pro konstruktéry je to však noční můra, protože každé narušení celistvosti trupu snižuje jeho pevnost. Daní za hezké velké okno a světlo uvnitř je potom v trupu složitější konstrukce výztuh, které musí eliminovat oslabení okny.

Centrálně umístěná kormidelna, ke které je přístup jak na levoboku z kokpitu, tak i z pravoboku přímo z plováku, je potom dalším společným prvkem. Za kormidelním stanovištěm je umístěné opalovací lůžko, takže kormidelník nemusí být chudákem, který je při plavbě odtržený od všeho dění na palubě tak, jako to bylo například u modelů 52 nebo 450.

Svislá konstrukce prosklení je typickým designérským prvkem katamaránů Lagoon a dnes její tvar umocňují na obou stranách v zadní čísti nástavby plynule zvednuté laminátové boky s logem loděnice. Stejně tak zdomácněl v konstrukci této loděnice přední kokpit a dlužno říci, že milovníci dvoutrupých lodí jsou Lagoonu vděční za zachování trampolíny. Na předních koších u obou trupů nalezlo své místo sedátko, které za plavby může pasivním cestujícím nabídnout neopakovatelné zážitky.

Novému konceptu lodí samozřejmě odpovídá i nové pojetí takeláže, takže i v případě modelu Lagoon 46 stěžeň nalezne své místo v podstatě uprostřed lodě. Toto uspořádání má kromě vzájemné pozice těžiště plachet a těžiště trupu několik výhod, které zásadně usnadňují ovládání této lodě. Prostor mezi stěžněm a předním stěhem je natolik velký, že dovoluje použití samopřehazovací kosatky se smysluplnou plochou. Naopak kratší ráhno otevírá možnost snazšího ovládání hlavní plachty s menším počtem potřebných rukou jak při trimování, tak i při refování nebo uklízení plachty. Koneckonců samopřehazovací kosatka se také u značky Lagoon stala standardem.

Na rozdíl od většího bratra Lagoon 50 je Lagoon 46 v otázkách vnitřního layoutu daleko konzervativnější. Zatímco padesátka nabízí až šest kajut se šesti sociálními zařízeními, 46 si vystačí s trojicí kajut v majitelské verzi a se čtveřicí kajut pro verzi, určené k charteru. Veškeré vnitřní vestavby budou v tomto případě standardně prováděné v barvě dřeva tmavého vlašského ořechu a za příplatek, resp. na přání zákazníka bude možné objednat interiér v provedení dub, což bylo naopak dříve u katamaránů Lagoon standardem.

Již na lednové výstavě v Düsseldorfu by měl být Lagoon 46 vystaven a zcela jistě tam nebude chybět český zástupce značky, který vám s potěšením loď představí.

 

Technické údaje

Celková délka (délka trupu) 13,99 m

Šířka 7,96 m

Ponor 1,30 m

Výška nad hladinou 23,98 m

Suchá hmotnost 16 600 kg

Celková plocha plachet 140,1 m2

Motory 2x45 k (na přání 2x57 k), diesel, Saildrive

Nádrže na vodu 2x300 l

Nádrže na palivo 2x530 l

Kategorie plavby CE A (12 osob)

Konstrukce VPLP Design

Design exteriéru Patrick Le Quément

Design interiéru Nauta Design

www.katamarany-lagoon.cz

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Jeanneau Sun Fast

Novinky | Petr Láska
title

Dufour 390 Grand Large

Novinky | Petr Láska