Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Pro nejachtaře – dovolená jinak

Stále se mimo komunitu jachtařů setkávám s mylnými představami o finanční náročnosti takto strávené dovolené. Jen málokdo má dnes, i přes relativně rozšířenou oblibu jachtingu, konkrétní představu o tom, jak vypadá dovolená na lodi, resp. každý má nějakou představu, ale otázkou zůstává, jak hodně je vzdálená realitě. Tak se pokusím podat hodně obecnou a pokud možno co nejvíce objektivní informaci.

 

Rekreační jachting je v podstatě velmi mladou disciplínou, jejíž výraznější rozvoj lze spojovat s širším využitím sklolaminátu při stavbě lodí. Pokud bychom se podívali do historie loděnic a jejich produktů, pak bychom ještě před sto lety viděli, jak jejich dílny opouštějí výhradně pracovní plavidla. Loď byla v určitých regionech dopravním prostředkem nebo pracovním nástrojem pro lov ryb. Většina nejstarších loděnic na světě stavěla ve svých počátcích výhradně komerční plavidla a pokud vznikaly nějaké lodě pro zábavu, pak to bylo jen pro úzkou skupinu aristokratů nebo velkoprůmyslníků. Stavebním materiálem bylo většinou drahé dřevo a velmi drahá lidská práce. V druhé polovině 50. let přišel ke slovu sklolaminát, který otevřel cestu k lodi v podstatě širokým masám. Samozřejmě těm movitějším masám, ale každopádně s tím skončilo období výjimečnosti. Malé šestimetrové laminátové plachetnice nebo motorové čluny si v šedesátých letech mohl dovolit každý, kdo měl pěkné zaměstnání. Pokud samozřejmě toužil po lodi.

V té době byla v komunistickém Československu na vzestupu zcestná ideologie, pro kterou byla buržoazie, tedy bohaté měšťanstvo, nežádoucím vzorem. A vlastnictví lodě, jako symbol bohatství a vlastnictví naprosto zbytné věci, se neslučovalo s komunistickou morálkou. Čtyřicet let bolševické vlády tedy ještě umocnilo v našich krajích růst negativních předsudků o lodích, lodním průmyslu a lidech, kteří na lodi tráví volný čas. I když si to nechceme přiznat, tak tento předsudek ovládá českou společnost dodnes. Zkuste někde ve společnosti říci, že vlastníte loď. A uvidíte, jak se na vás budou lidi ve vašem okolí koukat. Je to dané také tím, že máme málo vody a žádné moře, kde bychom mohli s lodí plout. Pokud se tedy řekne námořní jachting, máme to v českém pojetí spojené především s charterem (nájmem) lodí kdekoliv po světě.

 

Vláda nevědomosti

Představy velké části populace o finanční náročnosti jachtingu jsou většinou velmi mylné. Jachting je prostě symbolem bohatství, a basta. Zkuste si projít nabídky cestovních kanceláří, které vás dopraví do přeplněného letoviska, zařadí vás do soukolí turistického průmyslu, které má za cíl zbavit vás dostupného množství peněz a ubytují vás ve velkokapacitních králíkárnách, kde se denně perete o místo na svou deku u moře. Podívejte se na to, kolik takový zážitek stojí. Ležíte na přeplněné pláži a vítaným zpestřením je, když se vám v zorném poli objeví loď. Představujete si, jaké by to muselo být, kdybyste byli na té lodi a ne na přeplněné pláži. Ze snů se potom rádi vrátíte do reality, protože být na té lodi je ve vašich představách natolik nereálné, že ten návrat ani nebolí. Večer chodíte po zalidněné promenádě a nejhezčí fotky jsou potom ty se stojícími loděmi v pozadí. Pro snazší pochopení se shodneme, že taková dovolená vás v cestovní kanceláři vyšla na 7000 Kč na osobu.

 

Jaká je cesta k lodi?

Samozřejmě je daleko jednodušší koupit si dovolenou v cestovce a o nic se nestarat. Pokud však chcete cokoliv na vašem pojetí dovolených změnit a naplnit své sny, musíte pro to něco udělat. Na prvním místě si musíte sehnat všechny dostupné informace o alternativní dovolené na lodi. A nejspíše zjistíte, že se toto řešení cenově až tak příliš neliší od toho, co nabízí cestovní kanceláře. Lodě jsou k pronájmu jak s kapitánem, kdy nepotřebujete nic jiného, než se zabalit a vyrazit, nebo si můžete najmout samotnou loď bez kapitána. Potom ale potřebujete mít v posádce někoho, kdo takové plavidlo nejen může, ale také umí vést. Nebo můžete potřebnou kvalifikaci k vedení lodě získat v příslušném kurzu. Zde je však důležité si uvědomit, co od toho všeho čekáte. Pokud se chcete stát jachtařem a nebrat čas na lodi jen jako pasivní trávení dovolené, pak nastupujete cestu, která změní zbytek vašeho života. Pokud se nechcete stát jachtařem a stojíte pouze o to, abyste si užili jednou ročně hezkou dovolenou, pak si najměte loď s kapitánem. Vyjde vás to levněji a nic neriskujete. Odpovědnost za plavidlo a vaše zdraví nese někdo jiný, kdo již má na moři své zkušenosti a zcela jistě zná detailně všechny atraktivní lokality. Nabídka lodí s kapitánem i bez kapitána je velmi široká a její cenu určuje celá řada faktorů.

 

Na kolik přijde dovolená na lodi?

Pokud se omezíme pouze na Chorvatsko, protože ceny v různých regionech se samozřejmě podle tamních zvyklostí odlišují, pak je nutné vědět, co cenu ovlivňuje. Především je to sezónnost. Jachting v Chorvatsku je celoroční záležitostí, protože i v prosinci může být na Jadranu tepleji, než na Baltu v létě. Skutečná pauza s minimálním provozem je potom v únoru a v březnu. Od dubna přijíždějí na lodě první vlaštovky a s příchodem května už lze hovořit o tom, že sezona začala. Nejvyšší ceny lodí jsou samozřejmě v červenci a v srpnu a potom cena klesá až do konce října, kdy už přijíždějí jen ti skalní jachtaři. Nikoliv ovšem proto, že by už nebylo teplo, nýbrž proto, že teplo stále je. Cenu ovlivňuje také velikost lodě, počet kajut, resp. lůžek a v neposlední řadě stáří lodě. Když však celkovou cenu přepočteme na jednoho člena posádky, zjistíme, že rozdíly v ceně nejsou až tak veliké. Menší loď je sice levnější, ale také je na ní méně místa a tak se cena rozpočítává na méně lidí. Abychom byli trochu konkrétnější, tak nejmenší lodě pro čtyři členy posádky vyjdou mimo hlavní sezonu na něco málo přes 800 euro na týden. Větší tříkajutová loď pak ve stejné době přijde na 1200 euro na týden, ale plaví se na ní šest lidí, takže na osobu přijde na stejných 200 euro. Na vrcholu sezony se potom cena zvýší tak o 50 %, což je bez ohledu na velikost a stáří lodě přibližně 300 euro na osobu. Za čistý nájem lodě se tedy bez ohledu na sezonnost, její stáří a typ pohybujeme v intervalu od 5200 do 7800 Kč na týden. Tedy pohybujeme se v relacích, které lze směle jako konkurenci porovnávat s cenou dovolené na břehu.

K tomu je nutné připočíst náklady na cestu z ČR do chorvatské mariny a náklady na kotvení, což obvykle představuje částka 10 euro na osobu a noc. Plachetnice mají při ekonomické plavbě spotřebu od 2 do 3 litrů nafty na hodinu plavby a ze zkušenosti je jasné, protože pokud fouká vítr, tak se jede na plachty, že závěrečné dotankování nepřesáhne 100 euro na celou posádku. Při šesti lidech tedy podíl na jednoho ve výši maximálně 17 euro. Ke svému podílu za nájem lodě tedy připočtěte další náklady ve výši cca 80 euro a dojdete k tomu, že v závislosti na sezoně zaplatíte za týdenní dovolenou na plachetnici od 7500 do 10 000 korun. Jíst musíte všude stejně a dopravit se na místo zrovna tak, což tedy rozdíl v ceně dovolené na lodi a nebo na břehu neovlivňuje. Ještě pořád vidíte představu dovolené na plachetnici tak nedostupnou?

A co kapitán?

Pokud nemáte svou kvalifikaci pro vedení námořní jachty a pro jeden týden v roce vám přijde výhodnější si najmout služby kapitána, pak jeho cena je přibližně 100-120 euro na den s tím, že kapitán se s posádkou nedělí o náklady na kotvení a pohonné hmoty a současně po celou dobu ujídá ze společné kuchyně, na kterou nepřispívá. Nejdražší způsob nájmu lodi s kapitánem je ten, že si loď i kapitána objednáte u lokální charterové společnosti. Tento nejdražší způsob samozřejmě zohledňuje respektování chorvatského práva, která definuje podmínky podnikání zahraničních subjektů na území cizího státu. Chorvatsko si přirozeně chrání svůj trh. A my Češi se přirozeně snažíme nalézt nějakou cestu, která nás přijde na méně peněz. Takže české charterové společnosti nabízejí oficiálně k pronájmu lodě služby českého kapitána, který však toto povolání na území cizího státu vykonávat nesmí a během plavby vystupuje jako váš kamarád, který má příslušnou kvalifikaci k vedení lodě. A pak jen zde takzvaný černý charter, kdy majitelé českých lodí, kotvících v Chorvatsku, nabízejí pronájem lodě na dovolenou s kapitánem, aby si tak vydělali peníze na částečné krytí nákladů, spojených s provozem lodě. Tento způsob je přirozeně nejlevnější cestou, jak prožít hezký týden na námořní plachetnici.

 

Jak získat kvalifikaci?

K tomu účelu slouží přirozeně mnoho subjektů na trhu, které nabízejí kurzy se závěrečnou zkouškou. Stejně jako ve všech segmentech trhu je úroveň služeb, resp. výcviku rozdílná. Je potřeba si uvědomit, že z každého kurzu si domů přivezete příslušnou certifikaci. Nejdůležitější však je, co se na kurzu naučíte. Protože když potom vyplujete sami na moře, bude úroveň bezpečnosti celé vaší posádky ovlivňovat to, co skutečně umíte a nikoliv to, že máte příslušný průkaz. Zkoušku můžete složit přímo v Chorvatsku, nejčastěji se tak děje po absolvování výcviku na kapitanátu v Šibeniku nebo v Zadaru. Nebo se můžete po praktickém výcviku a následném samostudiu přihlásit ke zkoušce na Námořním úřadu českého Ministerstva dopravy. Chorvatská zkouška je výrazně povrchnější a s nadsázkou lze říci, že je těžké si představit, že zkoušku někdo neudělá. Oproti tomu zkouška na Námořním úřadu MDČR je výrazně náročnější a sestává z několika samostatných zkoušek z jednotlivých odborných okruhů – navigace, námořní právo, zdravověda, technika lodí a bezpečnost plavby (Colreg). Před vydáním průkazu způsobilosti musíte ještě složit zkoušku na Českém telekomunikačním úřadu jako operátor námořní pohyblivé služby. Oba průkazy se vydávají s platností na pět let a bez dalších zkoušek je lze za daných podmínek prodlužovat na dobu dalších pěti let.

Závěrem

Dovolená na lodi tedy není až tak neuskutečnitelným snem a nemusí sestávat jenom z plavby na lodi. Mohla by totiž zaznít otázka: „Co budu celý týden dělat na lodi?“ Plachetnice v tomto případě slouží hodně nadneseně jako obytný přívěs s plachtami. Jeden den můžete být na ostrově v opuštěné zátoce a jen si líně užívat moře, číst si, koupat se a debužírovat. Druhý den můžete poznávat historické památky některého z přístavních měst a nebo se můžete nechat unášet kulinářskými zážitky. Každý podle svého gusta. Někoho potom uchvátí samotná plavba a začne se rodit nový jachtař. Loď vám každopádně poslouží k tomu, abyste se mohli přepravovat z místa na místo a měli stále svou střechu nad hlavou. Na lodích jsou bez výhrady vedle dvoulůžkových kajut plně vybavené kuchyně, koupelny a toalety.

Doba se mění, a zážitky, které byly dříve určené jen vyvoleným, dnes čekají na kdekoho. Jde jen o osobní rozhodnutí zkusit něco nového.

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Rolex Middle Sea Race

Sport | Petr Láska
title

Týmové mistrovství ČR

Sport | Michal Štěpán