Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Cutty Sark

Když se řekne Londýn, většině jeho návštěvníků se jistě vybaví kultovní červené telefonní budky, typické double deckery a černé taxíky brázdící ulice britské metropole, či Buckinghamský palác s neméně typickou královskou gardou a spousta dalších pozoruhodných pamětihodností.

 

Nepřehlédnutelný je ale také více jak 64 metrů dlouhý klipr Cutty Sark. Termínem klipr byly označovány plachetnice z 19. století, které dosahovaly velkých rychlostí, měly vícero stěžňů a ráhnovou takeláž. Vzhledem ke své značné délce byly obvykle velmi štíhlé a měly ostrou příď. Stavba kliprů byla typická především pro britské a americké loděnice, několik jich bylo ale také postaveno ve Francii či Nizozemsku. Klipry s mnoha plachtami na třech nebo čtyřech stěžních brázdily všechna světová moře a sloužily k rychlé dopravě po klasických cestách pro přepravu čaje a vlny mezi Velkou Británií a jejími východními koloniemi nebo Austrálií a Británií. Tyto štíhlé a dlouhé lodě dokázaly vyvinout velmi vysokou rychlost a překonaly i první parníky, vysoké rychlosti však bylo dosaženo na úkor jejich nosnosti. Typickým nákladem klipru byl proto hlavně čaj, a tak se také vžilo označení „čajový klipr“. Klipry tak dostávaly své přídomky podle surovin, které přepravovaly, či míst, kde své cesty podnikaly. Druhá polovina 19. století byla ve znamení rychlostních soubojů mezi jednotlivými klipry. Nešlo však jen o kapitánskou čest a slávu, vítězstvím byla především hodnota dopraveného zboží. Klipr, který svůj náklad vyložil jako první, obdržel za zboží podstatně vyšší cenu. Jen na londýnském trhu byla hodnota čaje dopraveného první lodí dvakrát vyšší než u lodě, která doplula jako druhá.

 

Také Cutty Sark patřila k proslulým čajovým kliprům, ačkoli si na svou největší slávu musela nějakou dobu počkat. Prvního spuštění na vodu se dočkala v listopadu roku 1869 ve skotském městě Dumbarton na řece Clyde a zařadila se do flotily čajových kliprů dovážejících čaj z Číny do Anglie. Začátek kariéry však příliš zářný nebyl. Za nejrychlejším kliprem té doby zaostávala až o 5 dní. Později byla upravena pro přepravu uhlí po Atlantiku, ale ani zde ji nečekala závratná kariéra. Ta přišla o několik let později, v době, kdy dovoz čaje z Číny poklesl a většina kliprů byla přeřazena do tzv. vlnařské flotily, která z Austrálie do Anglie dovážela ovčí vlnu. Na cestách pro vlnu z Londýna do Melbourne a Syndey překonávala Cutty Sark rychlostní rekordy a po čase se také dočkala jako nejrychlejší loď všech dob označení Královna oceánů. Konec století ale znamenal vítězství páry a většina kliprů skočila na podřadnějších trasách, určených pro přepravu dřeva, uhlí či dokonce otroků.

 

Na Cutty Sark však čekal poněkud jiný osud. Byla prodána portugalské obchodní společnosti, kde přepravovala náklad ještě dalších 25 let. Zpět ji odkoupil britský kapitán, aby ji přestavěl na cvičnou lod’, na které se nové generace královských i obchodních námořníků učily ovládat plachetnice. V 50. letech 20. století podnikla Cutty Sark svou poslední plavbu a zakotvila v suchém doku v Greenwichi jako součást Národního námořního muzea. V roce 2007 trojstěžník zachvátil požár. Cutty Sark se však podařilo opravit a dnes tak opět ukazuje svůj šarm nejen turistům. Až budete mít cestu do Londýna, určitě si návštěvu Královny oceánů nenechte ujít.

 

Technické údaje

Celková délka  64,16 m

Šířka    10,97 m

Výška v podpalubí      6,4 m

Suchá hmotnost lodi    963 t

Celková plocha plachet            3350 m2

Výška hlavního stěžně 46 m

Průměrná rychlost       15 uzlů (téměř 28 km/h)

Konstrukce      Železná kostra s teakovou obšívkou

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sir Ernest Henry Shackleton

Historie | Boris Dacko
title

Shamrock

Historie | Boris Dacko