Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Text: Pavel Rauner

Něco jako vlaštovky

Nejsem teta Kateřina ze Saturnina, abych se tak obratně oháněl různými příslovími, ale pokusím se o takové bezzubé napodobení dříve, než se rozepíšu o polské loděnici Northman.

 

Od babičky jsem slyšel, že vlaštovky přinášejí jaro. Sám jsem potom hledal, co nebo kdo přináší léto. Našel jsem to už za komunismu, byly to polské Fiaty 126p Maluch s obrovskou zahrádkou plnou zavazadel anebo německé Trabanty s přívěsy a se stejnými zahrádkami na střeše, které všechny přes nás táhly na jih za teplem. Dnes je vystřídaly holandské espézetky. Jak uvidíte v Čechách napakované auto s holandskou značkou, tak je tady neomylně léto. Anebo se stačí podívat na české vody někdy mezi jarem a létem, a když tam uvidíte na hladině polské lodě, tak je tady další sezóna.

Nemyslím to nijak špatně, naopak chovám k polským lodím obrovskou úctu. Poláci jsou prostě naši sousedé, mají na rozdíl od nás spoustu vody a mají historicky spoustu loděnic a jachtařů. A protože jsou na tom jako země ekonomicky podobně jako my, musí logicky vyrábět, pokud chtějí oslovit domácí klientelu, lodě dostupné i Čechům. Nejenom finančně dostupné, ale svou koncepcí odpovídající podmínkám a způsobu využití také na našich vodách. Jsem přesvědčen, že nebudu přehánět, když si dovolím tvrdit, že polská loď je to nejvhodnější na české vody.

Ještě je potřeba vidět jeden faktor, který to ovlivňuje, a tím je stav českého trhu ojetých lodí. Určitě se nechci nikoho dotknout a není to adresné a neplatí to pro všechny případy, ale můj dojem je, že v nabídce použitých lodí v Čechách převládá šrot za nesmyslnou cenu. Cítím to tak, když se podívám na české inzertní servery a porovnám to s těmi, v jejichž zemích je jachting přece jenom o něco dál. Nedivím se tedy tomu, že kromě koupě nových lodí jedou ostatní zájemci pro použitou loď převážně do Polska. Lodě jsou nesrovnatelně lepší a ceny odpovídající. Samozřejmě také ne vždy, ale vždy lze nalézt to, co hledáte.

A proč tak obsáhlý úvod k článku o polské loděnici? Protože každý spokojený majitel použité polské lodě, když se mu podaří přijít k penězům, určitě si udělá radost novou polskou lodí, se kterou má dobrou zkušenost. V Čechách jezdí tolik použitých polských lodí, že je otázkou jen rostoucí kupní síly, aby se více začaly prodávat vedle ojetých i ty nové. Loni jsem v jedné německé maríně narazil na novou polskou loď s českou registrací a měl jsem z toho moc hezký pocit.

Loděnice Northman a její lodě Maxus jsou dalším polským příkladem, jak se to má dělat. Loděnice se nachází v malém městečku Wegorzewo na severozápadním břehu jezera Marmy. Z malé rodinné firmy je dnes moderní posperující loděnice, která exportuje nejen po Evropě (Německo, Francie, Švédsko, Finsko, Itálie, Švýcarsko), ale také do zámoří (Japonsko, Chile). Společnost se pomalu rozrůstala až na dnešních 80 zaměstnanců, kteří jsou schopni tradičními technologiemi vyrobit více než 100 lodí ročně.

Když používám slovo tradiční, tak musím od lodí kapánek odskočit k pivovarům. Omlouvám se. Pivovary rády používají výraz – tradiční receptura. Vyslovím teď spekulaci, aniž bych se jakkoliv vyznal ve vaření piva (bohužel jen velmi vzdáleně v konzumaci), že žádný z obrovských koncernových pivovarů nevaří pivo tradičně. Slyšel jsem, že ani nedělají vlastní slad, že to vaří z nějakých granulátů. Prostě produkují europivo standardní chuti, které nikoho neurazí, všem chutná a je zdravotně nezávadné. Nejsem extra pivař, ale piva z malých privátních pivovarů, vařených prý podle tradiční receptury, jsou v mých ústech minimálně chuťově zajímavá. Třeba se strašně mýlím, ale ponechávám si představu, že ty jsou skutečně tradiční. A tak se vždy bojím, co si mám pod tím představit, když někdo třeba i v loděnici použije slovo „tradiční“.

Northman o sobě tvrdí, že to dělá tradičně. Tedy podle mého vnímání světa laminuje trupy ručně podle předem daného kladečského plánu. Na fotografiích to tak vypadá, a je to nepochybně dobře. Když jsem se totiž před léty setkal s prvním hanlivým výrokem o lodích Bavaria, tak mi tehdy v mých očích zkušený jachtař vykládal, že zatímco ti kvalitní laminují ručně, tak ti, co sekají jen kusy na kšeft, používají infuzní vakuovou technologii. Jde to tak rychleji a levněji, ale loď nemá potřebnou torzní tuhost. Když se někde vytrhne šroub, tak už ho prý není kam znovu přišroubovat. Budete se možná divit, ale já tomu kvůli absenci vlastních zkušeností uvěřil. Dnes to patrně už neplatí, infuzní vakuovou technologii používají všichni velcí výrobci a jejich lodě vůbec nejsou špatné. Bude to asi drahá technologie a aby se vyplatilo její pořízení, musí se vyrobit a hlavně prodat určitý počet kusů lodí.

Northman s roční kapacitou 100 lodí jde tedy dosud cestou tradičních výrobních technologií a z tohoto postupu mohou profitovat především zákazníci, protože dostávají do rukou kvalitní loď, která je musí při dobré údržbě přežít. Každá loď pak má vlastní „rodný list“, který obsahuje informace o každém kroku výroby se jmény osob, jež jsou za ně odpovědné.

Všechny dřevěné části lodi jsou řezány na CNC strojích a pak namontovány do lodi bez dodatečných úprav. Součástí výrobní linky je stříkací box na dřevěné povrchy a speciální sušírna lakovaného dřeva. Když společnost Yachting4U před lety poprvé vystavovala lodě Maxus v Brně, ihned mě zaujalo pečlivé zpracování masivního dřeva a třeba obložení hlavní lukny. Také rozměrný kokpit a sedátka na zadních koších, anebo účelné uspořádání interiéru. Ale zpět k loděnici a výrobě. Celá elektroinstalace se vyrábí mimo loď podle šablon a celý svazek se montuje do lodi před položením paluby. Další velkou výhodou těchto lodí je fakt, že loděnice má vlastní výrobu nerezového kování. Následně je potom velmi jednoduché objednání náhradních dílů podle výrobního čísla. Na konci linky je desetimetrový bazén, kde se zkouší těsnost trupu a ploutvové skříně, 24 hodin se loď sprchuje, aby se vyzkoušela těsnost paluby, oken a luken.

Čím větší je mechanizace a sériovost výroby, tím menší je schopnost loděnice přizpůsobit se přáním zákazníka. Northman díky své flexibilitě vytváří každou loď zákazníkovi na míru. Variabilní uspořádání sklopné ploutve, pevného kýlu/dvojkýlu nebo zasouvacího meče s balastem jsou dalšími pomyslnými kartami v ruce loděnice, která dnes nabízí širokou paletu modelů – Maxus 21, Maxus 22, Maxus 24, novinka roku 2014 Maxus 26, Maxus 28, Maxus 33. Z motorových lodí se vyrábí Nexus 850 a Courier 970.

Loděnice Northman si díky svému přístupu k zákazníkům a technologii výroby vysloužila mnoho ocenění z výstav i z regat a je dobře, že na českém trhu nabízí našim jachtařům zajímavou alternativu k ostatním polským produktům na trhu. Přikládám i video s představením loděnice, které je v polštině, ale po jeho zhlédnutí věřím, že mu i bez ohledu na jazyk porozumíte. www.northman.pl, www.yachting4u.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Maxi Yacht

Loděnice | Boris Dacko
title

Dalpol

Loděnice | Petr Láska